woensdag 7 september 2016

De 1e weken

De eerste weken in groep 4 zitten er al weer op. Ze vlogen voorbij, en we hebben al een boel hebben geleerd.

Zo hebben we met rekenen met behulp van een kralenketting geoefend op de telrij tot en met 100.
We hebben plus- en minsommen onder de 10 herhaald en daarna de bijbehorende sommen boven de 10 geleerd. Denk u hierbij aan sommen als 3+4=7 en 13+4=17.
In de projectles van rekenen hebben we besproken wat meten is en waarmee je dat allemaal kunt doen. En we weten nu wat een meter precies is.
Ook leerden we deze week dat je met een gemakkelijke som als 10+7=17 de moeilijkere som 9+7=16 kunt uitrekenen. 9 is eentje minder dan 10, dus is het antwoord ook eentje minder. Dit 'trucje' kun je ook gebruiken voor minsommen als 17-8. Omdat je weet dat 17-7=10, is dit eentje minder is dus 17-8=9.

Daarnaast blijven de vriendjes van 10 (getallen die samen 10 vormen: 1 en 9, 2 en 8, 3 en 7, enzovoort) heel belangrijk. De kinderen moeten deze combinaties goed uit het hoofd weten, om later sommen met een tientalpassering gemakkelijker uit te kunnen rekenen. 9+5 is dan uit te rekenen als 9+1+4.Het zou fijn zijn als u deze thuis oefent.


Tijdens de taallessen ging het over teksten: wat zijn teksten, past een tekst bij een plaatje en andersom, hoe maak je een tekening bij een tekst. Ook hebben we 20 nieuwe woorden geleerd romdom het thema omgeving, en dat je woordkaartjes en plaatjes bij een (nieuw) woord kan maken zodat je het woord beter begrijpt. Tenslotte was er een les over waarom mensen praten en wat dan gezegd wordt, en over luisteren en waarom mensen luisteren.
U ziet, heel diverse leerstof. Het zou fijn zijn als de woordjes die we geoefend hebben, regelmatig ook thuis terug komen. U kunt ze hier downloaden.

Bij spelling hebben we geleerd dat er klankwoorden en weetwoorden zijn.
In de categorie weetwoorden, woorden waarvoor geen regel is maar die uit het hoofd moeten worden geleerd, hebben we geoefend met de ei en ij. Bij klankwoorden, woorden die in klanken te hakken zijn en zo te schrijven zijn, ging het over korte en lange klanken (bv de a en aa). Daarnaast was er een les over woorden met sch- .
Wilt u de woorden die bij de spellingsmoeilijkheden horen thuis extra oefenen? U kunt ze hier downloaden met de juiste  uitleg er bij. Deze categorieĆ«n komen overigens later in groep 4 weer terug.

Onze schrijfkunsten zijn ook uitgebreid. We hebben al hoofdletters geleerd: de N, de M, de U en de IJ. Wie deze letter aan het begin van zijn of haar naam heeft staan, mag dus voortaan met een hoofdletter schrijven.

Ook hebben we 'officiĆ«le' leeslessen gedaan. Daarvoor wordt de klas in groepjes gedeeld, een groot deel van de kinderen mag na een gezamenlijke start zelfstandig door. Zonder dat de juf gestoord mag worden, want die oefent met een klein groepje verder.

Geen opmerkingen: