woensdag 14 september 2016

Ssst!

Niet verder vertellen hoor, maar de kinderen hebben stiekem alvast de tafels geoefend! Als u goed naar de plaatjes uit het rekenboek kijkt, kunt u de allereerste stapjes op weg naar het leren van de tafels en het keerteken zien ;-

Ondertussen hoeft u thuis echt nog niet te beginnen aan het ''stampen' van de tafels. Wel is het belangrijk om goed te oefenen op het snel kunnen optellen van groepjes: met groepjes van 2 (2,4,6,8,...,20), met groepjes van 3 (3,6,9,...,30), met groepjes van 4 (4,8,12...,40), groepjes van 5 (5,10,15,...,50) en tenslotte met groepjes van 10 (10,20,30...,100). Zo bent u eigenlijk voorbereidend bezig met de (antwoordjes van de) tafels te oefenen.

Deze voorbereidende fase is heel belangrijk. De rekenmethode wil dat de kinderen de gedachte achter de tafels, het herhaaldelijk optellen van dezelfde hoeveelheden, goed snappen voor ze de tafels daadwerkelijk uit hun hoofd gaan leren. Als de kinderen de som 3x4 onder ogen krijgen, moeten ze kunnen vertellen dat dit eigenlijk de lange som 4+4+4 is.


Geen opmerkingen: